Переваги електронного пенсійного посвідчення

Новації Пенсійного фонду України впроваджуються  з блискавичними темпами. Відтак, з листопада 2017 року в дію введено електронне пенсійне посвідчення (далі ЕПП). Документ, який поєднує в собі одночасно функції як пенсійного посвідчення, так і банківської платіжної картки, що надає чимало переваг для його власника.

 З його допомогою можна не лише отримати пенсію, а й, наприклад, просто і швидко сплатити за комунальні послуги через інтернет, розрахуватись за покупку в магазині та мати доступ до безлічі інших онлайн-послуг. І, безумовно, пенсійне посвідчення нового зразка надає право власникові користуватися всіма пільгами, які належать йому як пенсіонерові.

Крім того, це надійний ключ для повноцінного користування всіма державними електронними сервісами. ЕПП містить електронний цифровий підпис, за допомогою якого людина фактично дистанційно підтверджує особу і може подавати заяви та запити до органів Пенсійного фонду України, не відвідуючи їх особисто, а виключно через мережу інтернет.
Зокрема, особа може отримати доступ до власної пенсійної справи, даних про стаж та заробітну плату, користуватися іншими онлайн-сервісами.

Як отримати електронне пенсійне посвідчення?

Щоб отримати модернізований пенсійний документ, варто звернутись до Пенсійного фонду за місцем перебування на обліку та подати заяву на виготовлення посвідчення, долучивши такі документи: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера та фотокартку розміром 30*25 мм.
Пенсійне посвідчення виготовляється на ім’я особи, якій призначено пенсію. У разі, якщо пенсія призначена неповнолітній або недієздатній особі чи особі, цивільна дієздатність якої обмежена, у посвідченні додатково зазначаються прізвище, ім’я та по батькові законного представника.

Електронне пенсійне посвідчення видається банком, в якому відкритий рахунок для виплати пенсій та виготовляється безкоштовно. Саме банк визначається з технічною спроможністю випуску електронних посвідчень. З цього ж питання Пенсійним фондом України ведеться робота щодо укладення з банками відповідних договорів. Наразі уповноваженим банком, який здійснює випуск електронного пенсійного посвідчення, є лише АТ «ОЩАДБАНК».

Терміни дії

Пенсійне посвідчення використовуватимуть як платіжну картку до кінця строку її дії (але не більше трьох років), у тому числі у разі закінчення терміну призначення пенсії. У разі продовження строку призначення пенсії, встановлення інвалідності або продовження її на новий термін, виготовлятимуть нове електронне пенсійне посвідчення.

Щодо терміну виготовлення електронного пенсійного посвідчення, то банк зобов’язаний буде його виготовити протягом 30 робочих днів від дня прийняття заяви від одержувача пенсії територіальним органом Пенсійного фонду.

 

О.Орлова, начальник відділу адміністрування,супроводження інформаційних систем, електронних реєстрів та захисту інформації

Пенсіонери за вислугу років, які провадять незалежну професійну діяльність, сплачують ЄСВ

Звільнення від сплати ЄСВ стосується лише пенсіонерів за віком

З 1 січня 2017 року особа, яка провадить незалежну професійну діяльність та не отримує дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року від такої діяльності, зобов’язана визначити базу нарахування ЄСВ, незважаючи на наявність трудових відносин з роботодавцем. Сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Платники єдиного внеску зобов’язані своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний  внесок (п. 1 частини другої ст. 6 Закону № 2464).

Згідно з нормами частини п’ятої ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для всіх платників єдиного внеску встановлено у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску.

Єдиний  внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника (частина дванадцята ст. 9 Закону № 2464).

Законом України від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено зміни до Закону № 2464, які набули чинності з 01 січня 2017 року, зокрема у першому реченні абзацу другого п. 2 частини першої ст. 7 слова «має право самостійно» замінено словом «зобов’язаний».

Тобто у разі якщо платником єдиного внеску – особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов’язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (абзац другий
п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Крім того, згідно з частиною четвертою ст. 4 Закону № 2464 (в редакції Закону № 1774) звільняються від сплати за себе єдиного внеску фізичні особи – підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу (частина четверта ст.4 Закону №2464).

 Для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і є пенсіонерами за вислугу років та отримують відповідно до закону пенсію, нарахування ЄСВ здійснюється на загальних підставах.

 

О.Орлова, завідувач сектору ведення електронних реєстрів, підтримки, адміністрування і захисту інформаційно-аналітичних систем

Як працює накопичувальна пенсійна система

Запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування передбачено пенсійною реформою, яка 11 жовтня 2017 року набула чинності.

Реформа передбачає, що на додаток до існуючої (солідарної) системи пенсійного забезпечення, вже починаючи з 1 січня 2019 року має функціонувати накопичувальна система. Сьогодні більшість роботодавців та працівників не розуміють, у чому вона полягає, як має працювати та, найголовніше, якого розміру внески доведеться сплачувати.

Що передбачено пенсійною реформою?

На цей час, пенсійною реформою передбачено лише декілька моментів, що потрібні для запровадження накопичувальної системи:

1.     накопичувальна система має працювати вже з 1 січня 2019 року.

2.     учасниками накопичувальної системи будуть особи, які станом на 1 січня 2019 року підлягатимуть загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, тобто особи, на заробітну плату яких нараховується та сплачується роботодавцем єдиний соціальний внесок. Якщо у таких осіб станом на 1 січня 2019 року буде залишатися менше 10 років до досягнення пенсійного віку, внески до накопичувальної системи можна не сплачувати.

3.     Кабінет Міністрів України вже до 1 липня 2018 року повинен “забезпечити створення інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування“. Це означає, що у найближчий час мають бути прийняті закони та постанови, що забезпечать належне функціонування накопичувальної системи. Перший крок у цьому напрямку вже було зроблено. Зокрема, 11 жовтня 2017 року Кабінет Міністрів затвердив “План заходів із запровадження накопичувальної системи на 2017—2018 роки”.

Які є рівні пенсійного забезпечення?

Сучасна система пенсійного забезпечення в Україні складається з трьох рівнів.

Солідарна система (“перший рівень”) базується на засадах субсидування і солідарності. В цій системі призначається пенсія за віком, пенсія по інвалідності та пенсія у зв’язку з втратою годувальника. Всі виплати у межах цієї системи здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду. Саме на оплату цих пенсій йде частина єдиного внеску, який нараховується на заробітну плату та сплачується за рахунок роботодавця. Наприклад, якщо працівник отримує мінімальну заробітну плату (3723 грн), на цю суму роботодавець має нарахувати та сплатити 22% єдиного внеску (819,06 грн). Більша частина цієї суми йде як раз до солідарної системи на виплату пенсій.

Накопичувальна система (“другий рівень”) передбачає накопичення коштів застрахованих осіб у державному Накопичувальному фонді (або у відповідних недержавних пенсійних фондах). Учасники цієї системи зможуть отримати довічну пенсію або одноразову виплату. Згідно пенсійної реформи, саме цей рівень пенсійного страхування має функціонувати з 1 січня 2019 року.

Система недержавного пенсійного забезпечення (“третій рівень”), на відміну від попередніх двох рівнів, є добровільною. Її основу складають недержавні пенсійні фонди. Якщо особа бажає отримувати додаткові виплати до пенсійних виплат, отримуваних у межах інших двох систем, вона може обрати недержавний пенсійний фонд (або навіть декілька) та здійснювати внески туди. Здійснювати відповідні виплати на користь особи у пенсійний фонд може також її роботодавець (або профспілка).

Як працює накопичувальна система?

Суть накопичувальної системи полягає саме у “накопиченні” коштів особою на відповідних рахунках. Кошти можуть накопичуватися як на рахунках Накопичувального фонду, так і на індивідуальному пенсійному рахунку недержавного пенсійного фонду. Учасники накопичувальної системи зможуть накопичувати кошти у недержавних пенсійних фондах не одразу, а лише через два роки після запровадження страхових внесків до Накопичувального фонду (звичайно, якщо ця норму закону залишиться без змін).

Страхові внески учасників накопичувальної системи будуть інвестувати не пенсійні фонди самотужки, а окремі компанії з управління пенсійними активами. Компанія з управління активами буде здійснювати свою діяльність як професійний учасник фінансового ринку та обиратися за результатами конкурсу. Її завданням буде отримання інвестиційного доходу на користь учасників та збереження вартості їх активів.

Який буде розмір внесків до накопичувальної системи?

Відповідно до проекту Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування № 6677 від 10 липня 2017, базою розрахунку страхових внесків до накопичувальної системи є сума заробітної плати, на яку нараховується єдиний соціальний внесок. Такі страхові внески не будуть частиною єдиного соціального внеску та будуть нараховуватися і сплачуватися окремо або роботодавцем застрахованої особи, або безпосередньо застрахованою особою у розмірі 2% від суми заробітної плати та щорічно збільшуватися на 1% до досягнення 7%.

 

 

 

Підвищення пенсійних виплат з 1 травня 2016 року

Відповідно до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” з 1 травня 2016 року збільшено розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність із 1074 грн. до 1130 грн., або на 5,2%. У зв’язку з цим органами Пенсійного фонду України проведено перерахунки пенсій,  надбавок, доплат і підвищень до пенсій, розміри яких визначають, виходячи з розміру прожиткового мінімуму.

Перераховано мінімальні розміри пенсій, обчислених відповідно до статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та надбавки до пенсії за понаднормовий стаж, що обчислені виходячи з розміру прожиткового мінімуму.  Відповідно до чинного законодавства мінімальний розмір пенсії за віком при наявності у чоловіків 25, у жінок – 20 років страхового стажу (якщо пенсія призначена до 01.10.2011 року), та мінімальний розмір пенсії при наявності у чоловіків 35, у жінок – 30 років страхового стажу (якщо пенсія призначена після 01.10.2011 року) встановлюється на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. За наявності страхового стажу меншої тривалості пенсія за віком встановлюється в розмірі, пропорційному наявному страховому стажу, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком.

Перерахунок мінімального розміру пенсії, доплати за понаднормовий стаж і мінімальної пенсії шахтарям у 2016 році проводиться лише пенсіонерам, які не працюють. Таку норму передбачено статтею 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Якщо пенсіонер, який працює, звільняється з роботи, то за його зверненням пенсію буде перераховано з дня, що настає за днем звільнення.

Підвищені мінімальні пенсійні виплати інвалідам війни, учасникам бойових дій та інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на  Чорнобильській АЕС.

Збільшені мінімальні пенсії військовим пенсіонерам. Так, мінімальний розмір пенсії у зв’язку з втратою годувальника особам, які отримують пенсії відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, з 1 травня 2016 року збільшено на  112 грн.  і його розмір становить 2260 грн.  на місяць.

 Крім цього, з 1 травня 2016 року перераховано розмір надбавок та підвищень до пенсій, які визначаються від розміру прожиткового мінімуму, а саме: підвищення ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань, державна соціальна допомога на догляд інвалідам війни, надбавка донорам, пенсії за особливі заслуги перед Україною, надбавка на утриманців відповідно до “військового” Закону, шахтарям та інші.

Перерахунки пенсій,  надбавок та підвищень, розмір яких залежить від прожиткового мінімуму, здійснено за матеріалами пенсійних справ, в автоматизованому режимі.

Слід зазначити, що розмір підвищення до пенсії в кожному конкретному випадку індивідуальний, він залежить від багатьох складових: страхового стажу, розміру заробітної плати, з якої призначено пенсію, виплати індексації до пенсії, наявності підвищень та надбавок до пенсії та інше.

 

Н.С. Чередніченко начальник Баришівського відділу обслуговування громадян № 1