Прес-служба КОДА

Дайджест новин Уряду за 13.06.2018

Уряд напрацьовує подальші рішення щодо захисту чесного бізнесу і полегшення ведення підприємницької діяльності, – Володимир Гройсман

Кабінет Міністрів України в рамках політики посилення економічних позицій держави напрацьовує подальші рішення, направлені на захист інтересів чесного бізнесу і полегшення ведення підприємницької діяльності. Про це повідомив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час засідання Уряду.

Серед таких рішень – введення в Україні системи електронних чеків, які нівелюють практику використання РРО та паперових носіїв інформації, а також посилення відповідальності правоохоронців за порушення процедур, прописаних в законі про захист бізнесу, який отримав назву «маски-шоу стоп».

«Сьогодні ухвалимо рішення, які стосуються підприємців. Йдеться про касові апарати та подальший захист інтересів чесного бізнесу», - сказав Володимир Гройсман.

Він нагадав, що десятиріччя в державі існували правила застосування РРО, драконівські штрафи за невикористання апаратів, побори за їх реєстрацію та ремонт тощо. Загальний обсяг таких «додаткових плат» становив за різними оцінками до 2 млрд грн на рік. «Ми поставимо крапку в несправедливому поводженні до підприємців. Ми запроваджуємо електронний чек», - сказав Глава Уряду.

Він додав, що розробка рішення велася не один місяць і нещодавно була активно обговорена з бізнес-середовищем, яке висловило велику підтримку цьому рішенню.

«Інше рішення – стосовно нашої ініціативи «маски-шоу стоп». У нас є регіони, в яких всі рішення суду – по обшуках і отриманню документів, відбуваються відповідно до закону. Тобто ведеться аудіозапис засідання, досліджують ретельно справу – не пачками підписують подання, а досліджують. А в деяких регіонах лише в 20-30% рішень дотримують процедуру, а інше – все підкилимно. Це дискредитує судову систему України. Ми готові внести зміни в законодавство щодо посилення відповідальності правоохоронців за неправомірні дії, - сказав Володимир Гройсман. - Я повністю підтримую добросовісних правоохоронців, які захищають державний інтерес і боронять наш суверенітет. І я зневажаю тих, хто руйнує основи національної економіки».

Глава Уряду додав, що кожен, хто носить погони має служити державі, «і нікому іншому». «Ми будемо рухатися далі. Я звертаюся до Парламенту, аби розглянути і ухвалити підготовлений законопроект. Буду сподіватися, що Верховна Рада консолідується для ухвалення рішення. Це важливе питання», - додав Володимир Гройсман.

Довідково

На початку червня Глава Уряду провів зустріч з представниками бізнесу, темою якої стало суттєве спрощення застосування реєстраторів розрахункових операцій, оскільки це дозволить не тільки зняти додаткові фінансові та часові навантаження на бізнес, а й зробити важливий крок в боротьбі з сірим імпортом, контрабандою та нелегальною торгівлею. Ідея такого спрощення виникла під час написання закону захисту прав бізнесу «маски-шоу-стоп». «Тоді ж ми говорили і про те, що треба боротися з сірим бізнесом і захистити права споживачів. Це (ефективне використання РРО) також боротьба з контрабандою, - зазначив Глава Уряду. - Принципово важливо, аби в країні був порядок і всі чесно платили податки».

Учасники наради погодилися, що нинішня схема застосування реєстраторів – занадто складна. Так, виконуючий обов'язки Голови Державної фіскальної служби України Мирослав Продан повідомив, що на сьогодні вартість ПО для реєстраторів становить від 4 до 20 тис. грн.=, а щомісячне обслуговування – не менше 200 грн. Підтвердження операції – паперовий чек, який досі вклеюють у касові книги. При цьому потрібні численні заяви, додатки і документи і не менше 5 днів часу на оформлення звітів. Не дивно, що за таких умов підприємці нерідко уникають будь-яких реєстрацій, а отже сплати податків та зборів. Така ситуація, наголошували підприємці, формує великий дисбаланс між білим та сірим бізнесом.

Нова пропозиція ДФС і Уряду – повна протилежність діючій системі. Ключова відмінність – он-лайн реєстрація через телефон або планшет, відсутність підтверджуючих документів, відсутність абонентської плати і використання електронного чеку з QR-кодом, який буде автоматично вноситися в реєстр, доступний в електронному кабінеті платника податків. Для обробки даних ДФС планує використовувати два незалежні дата-центри, а ПО для них забезпечити за рахунок економії коштів по інших проектах завдяки використанню системи ProZorro.

Як наголосив керівник ДФС, запропонована система застосування РРО легко інтегрується з іншими системами ДФС та бухгалтерськими програмами.

Щодо проекту закону про посилення відповідальності правоохоронців, то йдеться про чіткий механізм фіксації відповідальності конкретного чиновника чи правоохоронця. Вона оформлюється у вигляді скарги до суду. Суд зобов’язується винести рішення – в тому числі щодо розслідування дій чиновників чи правоохоронців. За матеріалами розслідування можуть слідувати матеріальні або дисциплінарні стягнення. Таким чином, впевнені автори законопроекту, можливості громадян щодо захисту своїх інтересів будуть посилені.

Глава Уряду про боротьбу з тіньовими схемами: Несправедливо, коли люди з невеликими доходами терплять, а дехто жирує

Боротьба з існуванням в Україні тіньових схем – у тому числі в межах правоохоронних органів – стає нагальною необхідністю на шляху оновлення країни і зростання економіки. Про це сказав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час засідання Уряду.

Він наголосив, що зі свого боку готовий всебічно сприяти процесу оновлення, в тому числі кадрового, в органах Державної фіскальної служби, Національної поліції тощо. Але такі ж самі процеси мають проходити в прокуратурі, економічних підрозділах Служби безпеки та інших службах.

«Можливо, це потребуватиме жорстких рішень, у тому числі з боку Парламенту. Але скільки це може тривати? Я за те, щоб Україна була сильно, фінансово незалежною. Для цього критично важливо здолати внутрішні виклики. Це вибір – або ми здатні відновлювати довіру, або ні», - сказав Глава Уряду.

Уряд створив Раду з питань торгівлі та сталого розвитку

13 червня за пропозицією Мінекономрозвитку Кабінет Міністрів України створив Раду з питань торгівлі та сталого розвитку.

Завданням Ради є організація роботи Дорадчої групи з питань торгівлі і сталого розвитку відповідно до положень Угоди про асоціацію Україна-ЄС щодо підтримки громадянського суспільства, торгівлі та сталого розвитку. Головним завданням Дорадчої групи стане моніторинг впровадження і дотримання чіткої імплементації заходів, охоплених главою 13 “Торгівля і сталий розвиток”.

Рада з питань торгівлі та сталого розвитку має також забезпечити відбір кандидатів до Групи експертів, які працюватимуть над підвищенням ефективності розробки рішень щодо усунення можливих законодавчих труднощів у ході імплементації відповідних положень Угоди про асоціацію Україна-ЄС щодо підтримки торгівлі та сталого розвитку.

До складу Ради з питань торгівлі та сталого розвитку увійдуть представники органів державної влади та громадянського суспільства.

Раду очолить заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України – Торговий представник України Наталія Микольська.

Кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж сільська або селищна рада, яка ще досі не об’єдналась, - Геннадій Зубко

Наразі в Україні вже створено 743 об’єднані територіальні громади. Обрані голови, єдине, що у тих ОТГ, де вибори проходили цієї весни, ще не налагоджені прямі бюджетні взаємовідносини з центром. Вони настануть з нового фінансового року, але практично всі процедури стосовно передачі майна і отримання повноважень, а також щодо формування стратегії розвитку та створення нагальних об’єктів інфраструктури вже відбуваються. Сьогодні 665 громад уже працюють повноформатно. Реформа децентралізації набирає обертів, приклади успішних ОТГ пришвидшують з рішенням тих, хто ще не об’єднався. Люди зрозуміли, що зволікати - означає втрачати час і кошти. Про це в ефірі на 5 каналі заявив Віце-прем’єр-міністр - Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

На його переконання, питання, що першим зреалізувати у громаді - відремонтувати фельдшерський пункт, чи взятися за дорог - є питанням комунікації, котра вибудовується між обраною владою на місці і громадою. «У ході децентралізації запроваджено інститут старост. Саме вони повинні працювати у своїх громадах і роз’яснювати, у якій черговості буде відремонтований той чи інший об’єкт, що буде створено чи відбудовано за рахунок коштів громади або за рахунок державної субвенції. Якраз у рамках цієї комунікації потрібно пояснювати людям, чому впроваджується саме цей проект, чому в цьому населеному пункті, і чого слід очікувати в рамках реалізації загальної стратегії», - зазначив Геннадій Зубко.

Що стосується розвитку сільської медицини, то, за словами Віце-прем’єр-міністра, першочерговою умовою для впровадження цього проекту за рахунок державної підтримки є наявність лікаря. «В ідеалі інфраструктура має з’являтися там, де є фахівець. Але медичний працівник чи сімейний лікар не приїде працювати туди, де йому не будуть забезпечені належні умови, де нема інфраструктури. А сьогодні 85% ФАПів у сільській місцевості ще не мають водопостачання і водовідведення. Тому залучати сюди сімейних лікарів, педіатрів дуже важко. Потрібно розбудовувати інфраструктуру», - зазначив Геннадій Зубко.

Що стосується будівництва та ремонту доріг у 2018 році, то Віце-прем’єр-міністр переконаний, що, попри небувалі розміри коштів, спрямованих на розбудову магістральних автошляхів, суттєвим є і збільшення фінансування на місцеву дорожню інфраструктуру.

Йде масштабне відновлення центральних автомагістралей. Розпочиналося воно з західних областей, і зараз акцент зміщується на Центральну та Східну Україну, і це є важливим у впровадженні реформи децентралізації, переконаний він.

«Але хочу наголосити, що саме з цього року 35% із загальної суми виділених на ремонт доріг коштів спрямовуються саме на місцеві дороги. Додайте ще гроші, які надходять на ремонт місцевих доріг з реалізації «митного експерименту», запровадженого Президентом України, від перевиконання планів митницями. Куди саме вони повинні бути спрямовані, на які проекти? Звичайно, важливим є збудувати центральну дорогу через адміністративний центр громади, щоб всі побачили хороше дорожнє покриття, нове освітлення. Але ми ставимо завдання, щоб у першу чергу ще й ремонтувалися дороги там, де є опорна школа, де є необхідність перевезення дітей з початкової школи шкільним автобусом. Також першочергово мають ремонтуватися дороги до медичних закладів. І контроль за виконанням цього проекту залишається за громадами», - наголосив Геннадій Зубко.

Він переконаний, що субсидіарність реформи полягає у тому, що влада у своїй звітності максимально наближається до людей. Раніше сільський голова виходив, розводив руками і казав: у мене є лише печатка і зарплата, а всі інші питання ідіть й вирішуйте в районі, області чи у Києві. А зараз керівник ОТГ так говорити не може, є місцеві податки, є і чималий відсоток Дорожнього фонду, який спрямовується на місцеві дороги.

«І тут постає питання наявності проектів. Кошти, які є у розпорядженні громади, необхідно освоювати у рамках стратегії. Звичайно, проект щодо ремонту чи будівництва дороги вартує грошей. Але якщо такий проект у тебе є і ти подаєш його на розгляд у ДФРР або на розгляд обласної адміністрації щодо використання коштів, які надходять з Дорожнього фонду та у результаті «митного експерименту» - то тоді тобі важко відмовити. Звичайно, на все це потрібні не стільки кошти, скільки час. По кожній громаді ми вже бачимо сьогодні зміни. Так, є більш успішні, котрі мають на своїй території бюджетоутворюючі підприємства, де працює бізнес, де кошти надходять від податків, акцизів. Такі громади розвиваються швидше. Але є громади, які не мають подібних преференцій та ресурсів. І тут головною умовою стає якісний менеджмент. Але я можу чітко заявити, що кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж та сільська або селищна рада, яка ще досі залишається не об’єднаною», - заявив Геннадій Зубко.

Він повідомив, що сьогодні за підтримки Уряду, Європейського Союзу є можливість організувати навчання таких лідерів громад, допомогти їм щодо визначення пріоритетів, і що найголовніше - розроблення стратегій.

Украй важливим є питання контролю громади за використанням коштів. Звичайно, будь-які бюджетні кошти підпадають під бюджетне законодавство і контролюються Держказначейством з точки зору спрямування видатків. А ось що стосується активності та ефективності їх використання - це вже зона відповідальності депутатського корпусу і всіх членів громади, наголошує він.

«Люди бачать, скільки коштів надійшло у скарбничку громади, а бюджети громад зараз зросли у 7-10 разів, і куди ці кошти спрямовуються. На дитячий садок, на школу чи на щось інше. Саме депутатський корпус має контролювати проходження фінансів і змусити звітувати за кожну копійку. Другим рівнем контролю є Державна аудиторська служба, яка може перевірити, як ці кошти використовуються безпосередньо. Додайте ще правоохоронні органи. Будь-яка людина, котра проживає в громаді,  може звернутися до контролюючих органів й ініціювати перевірку. Люди зараз активні, вони за необхідності звертаються і у правоохоронні органи, і у державні структури, навіть до Кабінету Міністрів.

Ми,  Уряд, у першу чергу контролюємо виконання законодавства. Зараз ми якраз обговорюємо необхідність створення нового закону, який забезпечить державний контроль за дотриманням законодавства і Конституції України органами місцевого самоврядування. Раніше це було компетенцією загального нагляду прокуратури, у неї цю функцію у ході реформи забрали. Її мали передати префектам на місцях, але інститут префектів ще не запрацював, тому питання контролю за виконанням вимог законодавства стоїть гостро. У країнах ЄС префекти беруть участь у затвердженні бюджету місцевого самоврядування і контролюють його ефективність. Це питання забезпечення конституційних прав і свобод громадян, у тому числі виконання делегованих державою функцій у частині охорони здоров’я, освіти, пенсійного забезпечення, інших сервісів, як- то вивіз сміття, теплопостачання тощо. І це потребує законодавчого врегулювання», - наголосив Геннадій Зубко.

Урядом прийнято рішення щодо надання постраждалим учасникам Революції Гідності прав на пільги, передбачені для учасників бойових дій

13 червня на засіданні Уряду прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1303».

Зазначеною постановою приведено у відповідність до вимог Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» постанову Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань».

Постанова Кабінету Міністрів України доповнює категорією «постраждалий учасник Революції Гідності» переліком груп населення, яким лікарські засоби за рецептами лікарів відпускаються безоплатно або на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування.

До переліку платників єдиного внеску додано членів фермерських господарств

13 червня на засіданні Уряду прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 1 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 675».

Внесені зміни передбачають доповнення переліку платників єдиного внеску такою категорією, як члени фермерського господарства, якщо вони не належать до кола осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.

Дане рішення дозволить розподіляти єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, який сплачується новою категорією платників – членами фермерського господарства, на всі види соціального страхування.

Уряд направив 200 мільйонів гривень на компенсації за житло для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав та осіб з інвалідністю І-ІІ групи

Урядом на засіданні 13 червня 2018 року затверджено розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за житло для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, а також для осіб з інвалідністю І-ІІ групи, визначених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов’язаних з перебуванням у цих державах, на загальну суму 200 млн гривень.

Прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України дасть змогу виплатити грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення 189 особам.

Реалізація цього розпорядження після його погодження з Комітетом Верховної Ради з питань бюджету сприятиме покращенню соціального захисту вищезазначених категорій населення.

Уряд ухвалив рішення, які дають старт інноваційним підходам у сфері РРО

13 червня Уряд прийняв постанови, які дозволять запровадити інноваційні підходи у сфері РРО.

У чому суть?

Використання касових апаратів (РРО) є важливою умовою для детінізації економіки, легалізації фактично отриманих доходів, сплати податків до бюджету, збільшення податкових надходжень. Наразі процес реєстрації РРО займає час та коштує гроші для підприємців. Мінфін напрацював рішення, які спрощують використання касових апаратів (РРО) та ініціює пілотний проект реєстрації та експлуатації новітніх моделей.

Зокрема, постанова «Про проведення пілотного проекту щодо реєстрації та експлуатації новітніх моделей, призначених для реєстрації розрахункових операцій» передбачає вивчення та дослідження новітніх моделей програмно-технічних засобів для здійснення розрахункових операцій.

По завершенню пілотного Проекту буде прийнято рішення щодо доцільності їх впровадження у промислову експлуатацію та подальше застосування підприємцями поруч з традиційними моделями РРО. Тому для реєстрації розрахунків можна буде використовувати мобільні телефони, планшети, ноутбуки та інші засоби комунікації замість традиційних касових апаратів.

Окрім того, постанова «Про внесення змін до Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій» (зміни до постанови 601 ) передбачає:

запровадження механізму обміну інформацією в електронному вигляді при введенні в експлуатацію, технічному обслуговуванні та ремонті РРО через центри сервісного обслуговування;

удосконалення порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, що створить передумови для врегулювання взаємовідносин між суб'єктами господарювання і центрами сервісного обслуговування в частині періодичності та умов виконання робіт з технічного обслуговування і ремонту РРО;

удосконалення процесу обміну інформацією між територіальними органами ДФС і центрами сервісного обслуговування при введенні РРО в експлуатацію та подальшому їх обслуговуванні.

Що це дає?

скорочення обсягу тіньового обігу товарів;

спрощення використання касових апаратів (РРО) ;

заощадження часу та коштів для підприємців на використання РРО; 
демонополізація ринку РРО.

«Два акти щодо спрощення ведення касових апратів, які ми сьогодні розглянули, в першу чергу зацікавлять тих, хто займається бізнесом, і своєю діяльністю наповнюють державну скарбничку України, а також вносять важливий внесок в розвиток нашого ВВП. Ми пропонуємо суттєво спростити систему реєстрації. Також ми хочемо залучити інновації, які є ключовими пріоритетом нашого Уряду», - зазначила в.о. Міністра фінансів Оксана Маркарова.

Такі ініціативи є частиною проекту Мінфіну “Податки Просто”. Ціль - консолідувати сили у пошуку рішень, спрямованих на поліпшення процедур адміністрування податків.

Уряд доручив Держаудитслужбі провести аудит Антимонопольного комітету

Кабінет Міністрів України доручив Державній аудиторській службі України провести аудит Антимонопольного комітету України по фактах затримки процедур державних закупівель.

Як повідомив Міністр Кабінету Міністрів України Олександр Саєнко, таке рішення було прийнято на засіданні Уряду 13 червня 2018 року.

"Ми отримуємо достатньо багато скарг від центральних органів,  від органів місцевого самоврядування про те, що є факти зупинки, скасування або оскарження процедур державних закупівель", - сказав міністр.

Це, за його словами, призвело до неефективного використання коштів, затримки будівництва об'єктів тощо.

"Держаудитслужба разом з іншими зацікавленими органами проведе комплексну перевірку таких фактів. Ми запросимо всю необхідну інформацію в міністерствах, центральних органах, органів місцевого самоврядування і зробимо детальний її аналіз, після чого представимо на Уряді результати такої перевірки", - додав Олександр Саєнко.

Маємо остаточно передати тарифоутворення на органи місцевого самоврядування, - Геннадій Зубко

Маємо остаточно передати тарифоутворення на органи місцевого самоврядування та забезпечити відповідальність перед громадянами. Про це в ефірі «5 каналу» заявив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко.

«В умовах реформи децентралізації ми зробили кроки не лише до фінансової децентралізації, а й тарифної. Повноваження зі встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги передаються місцевій владі. Сьогодні вже багато міст вийшли з умов тарифоутворення незалежного регулятора – НКРЕКП, і самостійно складають тарифи, визначають, наскільки вони економічно обґрунтовані, а також яку допомогу можна надати своїм комунальним підприємствам із місцевих бюджетів. Але ми хочемо довести цей процес до кінця, щоб місцеве самоврядування по всіх території України самостійно складало тарифи на тепло- та водопостачання, а головне – звітувало перед своєю громадою, чому встановлено саме такий тариф. Це підвищить якість тепло- і водопостачання, оскільки насамперед місцева влада буде зацікавлена у підвищенні рівня відповідних послуг. А жителі зможуть контролювати відповідність ціни і якості отриманих комунальних послуг», - зазначив Геннадій Зубко.

Він повідомив, що наразі вже є новий склад НКРЕКП та ведуться переговори щодо остаточного завершення тарифної децентралізації.

Крім того, за словами Геннадія Зубка, «питання модернізації комунальних підприємств, критичної інфраструктури та систем життєзабезпечення й виконання норми Закону «Про теплопостачання» в умовах децентралізації має бути пріоритетним для органів місцевого самоврядування».

 

Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України